Tavastkengän blogi

Kaksi viikkoa valkoisia öitä Suomessa

Kirjoittanut Jolana Pavlíková 11.1.2025. Käännös Matti Leiviskä / ChatGTP.

”Työleiri Suomessa antoi minulle kolme asiaa: 1. mahdollisuuden tutustua osaan Suomea, paikalliseen kulttuuriin ja elämäntapaan ainutlaatuisella tavalla, 2. elämyksiä ja muistoja koko eliniäksi ja 3. ennen kaikkea ystäviä ympäri maailmaa,” muistelee Jolana ensimmäistä työleirään.

Leiriläisiä työpäivän päätteeksi Siikajoen Lehmipuronkoskella. Jolana edessä oikealla.

Olin jo pitkään haaveillut vapaaehtoistyön kokeilemisesta vaihtoehtoisena tapana matkustaa. Ylioppilaskirjoitusten jälkeisenä kesänä vietin aikaani tapahtumissa ja retkillä ystävieni kanssa, eikä aikaa jäänyt työleirille. Tänä kesänä en kuitenkaan halunnut jättää väliin tätä ainutlaatuista kokemusta. Motivaatio kokeilla ulkomailla oleskelua muulla tavoin kuin turistina kasvoi entisestään, sillä suunnittelin lähteväni seuraavana vuonna Erasmus-vaihtoon osana psykologian opintojani yliopistossa. Ajattelin, että tämä voisi olla pieni koe ennen kuin matkustan vieraaseen maahan pidemmäksi aikaa. En ollut koskaan aiemmin matkustanut yksin ulkomaille.

Valitsin kohdetta erityisesti sen perusteella, missä kesät eivät ole polttavan kuumia – eli maista, jotka sijaitsevat pohjoisempana kuin Tšekki. Onnistuin saamaan paikan ensimmäisenä toiveena listaltani olleelle työleirille: River restoration and village celebration -leirille pienessä kylässä keskellä Suomea. Minua kiinnosti erityisesti työ joessa, mutta myös työleirin osuus nimeltään ”village celebration”. Kyläjuhlat Suomessa – sellaista ei ihan jokainen pääse kokemaan!

Mustikkamehua Finnairin lennolla

Toukokuussa ostin lentoliput, ja sunnuntaina 7. heinäkuuta matkani alkoi Prahan lentokentältä. Lensin Helsingin kautta Pohjois-Suomen suurimpaan kaupunkiin, Ouluun. Matkustin Finnairilla ja sain nauttia lennon aikana heidän tarjoamastaan alkuperäisestä mustikkamehusta – suosittelen lämpimästi 🙂!

Oulussa minua vastassa oli voimakas tuuli ja rankkasade. En kuitenkaan viipynyt siellä pitkään, vaan noin puolitoista tuntia saapumiseni jälkeen hyppäsin bussiin kohti Pyhäntää. Tässä noin 1600 asukkaan pikkukaupungista työleirimme isäntä Matti ja muutama muu paikallinen nouti minut ja muut osallistujat, ja he kyyditsivät meidät autolla noin 10 kilometrin päässä sijaitsevaan Tavastkengän kylään, jossa työleiri pidettiin.

Tavastkenkä sijaitsee keskellä metsiä ja järviä, ja siellä asuu noin 300 ihmistä. Asumisen tyyli poikkeaa täysin tšekkiläisistä kylistä. Ensisilmäyksellä hämmästyin siitä, kuinka lähellä luontoa paikalliset elävät ja kuinka tarkasti he huolehtivat yksityisyydestään. Vaikka kylässä on vain 300 asukasta, se levittäytyy laajalle alueelle, ja talojen välimatkat mitataan kilometreissä. Ei siis mitään yhteisiä aitoja naapurien kanssa tai uteliaisuutta siitä, kuka on taas kylässä naapuritalossa 😀. Jokaisella perheellä on täällä melko suuri tontti, jolla on usein useita rakennuksia, ja talot sijaitsevat melkein metsän keskellä mäntyjen ja mustikkapensaiden keskellä. Naapurit tai kylän ”keskusta” voivat olla useiden kilometrien päässä. Totta on myös, että Tavastkengällä asuu enemmän lehmiä kuin ihmisiä. Koska tontit ja talot periytyvät sukupolvelta toiselle, monilla niistä on maatila, ja karjankasvatus on hyvin yleistä.

Vaikka kylän talot sijaitsevat (meidän mittapuullamme) kaukana toisistaan, paikalliset muodostavat tiiviin yhteisön, ja hiljattain kunnostettu kylätalo toimii paikkana yleisille tapahtumille ja säännöllisille kokoontumisille.

Tapasimme paikallisia, kun he kuljettivat meitä autoillaan työpaikoille joen varteen, mutta myös vapaapäivinämme, jolloin he osallistuivat isäntämme Matin järjestämään ohjelmaan. Matti on paikallinen asukas, historioitsija ja innokas kyläyhteisön kehittäjä. Pääsimme tutustumaan myös oman ikäisiimme nuoriin, mikä oli hieno kokemus. He opettivat meille suomalaista pesäpalloa, leipoivat kanssamme pullaa ja juttelimme heidän kanssaan elämästä Suomessa. Kieli ei ollut este – täällä kaiken ikäiset puhuivat sujuvasti englantia.

Nuoret ihmiset jäävät usein asumaan kotiseudulleen, ja minusta tuntui, että he välittävät suuresti paikkakuntansa hyvinvoinnista. Tämä erosi siitä, mihin olen tottunut Tšekissä, jossa ihmiset muuttavat usein paikasta toiseen, eivät asetu aloilleen, ja nuoria houkuttelee enemmän suurkaupunkien tarjoamat mahdollisuudet. Tavastkengän nuoret, joihin tutustuimme, olivat erittäin tyytyväisiä elämäänsä keskellä ”ei mitään”. Kaikki, mitä he tarvitsevat, löytyy Pyhännältä, eikä suurkaupunkien vilinä houkuttele heitä. Kesäisin he työskentelevät Pyhännän monissa tehtaissa – siellä valmistetaan esimerkiksi saunoja, ikkunoita ja jopa sipsejä.

Pyhännällä voi myös opiskella, ja vasta yliopistoon siirryttäessä tulee vastaan tarve ”lentää pesästä”. Suomen valtava pinta-ala ja harva asutus tekee tällaisesta elämäntyylistä järkevän. Palvelut, virastot ja koulut eivät ole Suomessa yhtä keskittyneitä suuriin kaupunkeihin kuin Tšekissä. Esimerkiksi Tšekissä 1600 asukkaan kaupungista löytyisi korkeintaan pieni sekatavarakauppa, postin sivutoimipiste ja ehkä kyläkoulu, mutta ei suinkaan kahta suurta markettia, modernia koulua suurella urheiluhallilla, teollisuusaluetta, museota tai terveyskeskusta – kuten Pyhännältä!

Rakensimme patoja ja lohien kutualueita

Leirin ensimmäisen puoliskon työskentelimme jokikunnostusprojektissa, joka oli varsin laaja hanke Siikajoen kunnostamiseksi. Projektiin osallistui monia ihmisiä, ja sen tavoitteena oli palauttaa joki luonnontilaan. Aikoinaan Siikajokea käytettiin puutavaran kuljetukseen, koska maa-alueiden infrastruktuuri ei ollut vielä riittävän kehittynyt. Tätä tarkoitusta varten joki oli puhdistettu kivistä ja luonnonmuodostelmista, mikä johti siihen, että kalat, erityisesti taimenet, katosivat alueelta.

Nyt, vuosikymmeniä sen jälkeen, kun puutavaran uitto on loppunut, joen alkuperäistä ekosysteemiä pyrittiin palauttamaan. Suurin osa työstä tehtiin raskaalla kalustolla, erityisesti kaivinkoneilla, mutta me työskentelimme paikoissa, joihin koneet eivät päässeet. Tehtäviimme kuului maalta tuotujen kivien siirtäminen takaisin jokeen sekä kutualueiden luominen taimenille, jotta ne voisivat lisääntyä joessa. Lisäksi rakensimme kivistä patoja ja siirsimme suuria lohkareita takaisin joen keskelle, jotta veden virtaus hidastuisi ja monipuolistuisi, mikä edistää alkuperäisten kalalajien elinolosuhteita.

Meillä oli käytössämme vedenpitävät varusteet ja työkalut, ja työ joessa oli todella nautinnollista. Tunsin itseni jälleen lapseksi – aivan kuin olisin palannut niihin päiviin, jolloin leikin puroissa, rakensin pieniä patoja ja heittelin kiviä veteen.

Yhteinen työ toi meidät vapaaehtoiset lähemmäksi toisiamme. Juttelimme monenlaisista asioista työn lomassa, ja illalla olimme sopivan väsyneitä, joten nukahtaminen kävi helposti, vaikka aurinko oli yhä horisontin yläpuolella. Työskentelimme päivittäin kello kymmenestä kahteen tai kolmeen asti.

Meillä oli myös keittiövuorot, joissa kaksi tai kolme vapaaehtoista sekä yksi leirinvetäjä jäivät kylätalolle valmistamaan ruokaa koko päiväksi. Lounaat tuotiin meille työskentelypaikalle paikallisten toimesta, ja aamiaiset ja illalliset nautimme kaikki yhdessä pitkän pöydän ääressä kylätalolla.

Kyläpäivien valmistelu

Leirin toisella viikolla, kun jokityöt oli saatu päätökseen, alkoi valmistautuminen kyläpäiviin, jotka järjestettiin 20. heinäkuuta. Tavastkengällä nämä juhlat pidetään noin viiden vuoden välein kesäisin, ja niiden järjestelyihin osallistuu aina vapaaehtoisia.

Aloitimme perusteellisella siivouksella kylätalolla ja sen ympäristössä. Pesimme ja maalasimme ikkunoita, leikkasimme nurmikkoa, maalasimme penkkejä ja rakensimme puutarhamökin, joka toimi pääpalkintona arpajaisissa.

Päivää ennen juhlia leivoimme kakkuja ja leivonnaisia, joita myimme tapahtumassa vierailijoille. Järjestimme myös niin sanotun kansainvälisen kahvilan kylätalolla 😊.

Perinteisiä ruokia eri puolilta maailmaa

Muut työleirin osallistujat olivat kotoisin Puolasta, Meksikosta, Espanjasta, Sierra Leonesta, Ruandasta, Suomesta ja Tšekistä. Pääsimme siis maistamaan monia perinteisiä ruokia. Tarjolla oli muun muassa tortilloja, guacamolea, quesadilloja, riisiä monella tapaa, lohta eri muodoissa, patatas bravas ja paljon muuta.

Me tsekkiläiset valmistimme yhdessä perinteisiä tšekkiläisiä chlebíčky-leipiä perunasalaatilla, tomaattikeittoa, perunalettuja sekä šunkofleky-pastapaistosta säilykekurkkujen kanssa.

Suomalaisista ruuista maistoimme hirvenlihaa, makeaa pullaa, lohikeittoa perunoilla sekä puuroa, jota söimme joka aamu aamiaiseksi. Lisäksi saimme paikalliselta tilalta peräisin olevaa naudanlihaa, joka oli savustettu paikallisessa savusaunassa 😊. Juomapuolelta testasimme mustikkamehua, litrakaupalla kahvia ja grillasimme makkaraa.

Voin vahvistaa sen, että suomalaiset ovat maailman suurimpia kahvinjuojia! Oli sitten kyse työnteosta, uintireissusta järvelle, saunaillasta tai retkestä, mukanamme oli aina kaksi kanisteria puhdasta vettä ja kaksi kanisteria suodatettua kahvia. Suomalaiset alkavat juoda kahvia jo nuorena, ja monille se on täysin verrattavissa vedenjuontiin päivän mittaan 😊.

Muutama minuutti suomalaisessa saunassa ja sitten sprintti järveen

Vaikka kyseessä oli työleiri, meillä oli kahden viikon aikana paljon vapaa-aikaa ja monipuolista vapaa-ajan ohjelmaa. Itse työn, olipa se sitten joessa tai kyläpäivien valmisteluissa, en jälkeenpäin koe olleen ainoa tai edes pääasiallinen osa työleiriä. Yksinkertaisesti sanottuna teimme ja koimme paljon muutakin. Työpäivät kestivät aina enintään iltapäivään klo 15 asti, minkä jälkeen oli aikaa levätä, ja illat oli omistettu monipuoliselle ohjelmalle, jonka isäntämme Matti oli meille järjestänyt. Joka kolmas päivä oli täysin vapaa, eikä silloin tehty lainkaan töitä.

Lämpimimmin muistelen saunailtoja, joita vietimme kauniiden suomalaisten järvien rannalla rentoutuen suomalaisten saunojen lämmössä yhdessä paikallisten kanssa, jotka liittyivät mielellään seuraamme. Muutama minuutti noin 90-asteisessa suomalaisessa saunassa ja sitten juoksu suoraan jääkylmään, kristallinkirkkaaseen järveen – kun tämän toisti muutaman kerran, olo oli kuin uudestisyntynyt. Saunomisen jälkeen paistoimme aina makkaraa järven rannalla, juttelimme myöhään yöhön ja tietenkin joimme kahvia 😀.

Muita vapaa-ajan aktiviteetteja olivat esimerkiksi retket mielenkiintoisiin lähiseudun kohteisiin. Vierailimme muun muassa ulkoilmamuseossa, maatilalla, tuulivoimaloilla ja Pyhännän kirkossa. Matti, joka on intohimoinen historioitsija, piti meille luennon Suomen ja Tavastkengän kylän historiasta. Meitä tuli myös tapaamaan suomalaisen KVT-järjestön edustaja, jonka kanssa vietimme illan keskustellen eri aiheista.

Pidimme myös hauskaa korttipelejä pelaten, pyöräillen auringonlaskujen aikaan (jotka tapahtuivat vasta keskiyön tienoilla), kansainvälisellä diskolla ja opetellen toistemme perinteisiä tansseja. Lisäksi seurasimme jännityksellä jalkapallon EM-kisojen finaaliotteluita. Koska ryhmässämme oli kaksi espanjalaista, oli finaaliottelu todella tunteikas kokemus – ja onneksi kaikkien onneksi Espanja voitti 😂.

Jätimme Tavastkengälle palan itsestämme

Työleiri Suomessa antoi minulle kolme asiaa: 1. mahdollisuuden tutustua osaan Suomea, sen kulttuuriin ja elämäntapaan ainutlaatuisella tavalla, 2. elämyksiä ja muistoja koko elämän ajaksi ja 3. ennen kaikkea ystäviä eri puolilta maailmaa.

Heti siitä hetkestä lähtien, kun koko vapaaehtoisryhmämme tapasi ja tutustuimme toisiimme, vallitsi lämmin, hyväksyvä ja rento ilmapiiri. Vaikka jokainen meistä tuli eri maasta ja kulttuurista, meillä oli erilaisia tapoja ja uskontokuntia, meistä tuli todellisia ystäviä ja nautimme yhteisestä ajastamme täysillä. Olemme yhä yhteydessä toisiimme, jaamme elämästämme uutisia ja toivomme, että vielä jonain päivänä tapaamme uudelleen muistellen seikkailuja, jotka koimme Tavastkengällä. Lähteminen oli vaikeaa, mutta kyynelistä huolimatta tunsimme kaikki suurta kiitollisuutta siitä, että saimme tutustua toisiimme ja kokea yhdessä jotain ainutlaatuista.

Koko kokemustani Suomesta en voi kuvata muulla tavoin kuin positiiviseksi. Ajattelen kaikkea, mitä sain siellä kokea, lähes päivittäin, ja suosittelen vastaavaa kokemusta jokaiselle, joka rakastaa matkustamista, uusien ihmisten ja paikkojen kohtaamista tai haluaa auttaa ihmisiä, ympäristöä ja olla hyödyksi paikalle, jossa vierailee.

Kyläpäivien aikana oli upeaa nähdä työn tulokset. Kaikki kävijät nauttivat juhlasta, tapasivat läheisiään ja ystäviään, ja oli selvää, että tapahtuma toi paikallisen yhteisön yhteen. Se oli kaunista. Teimme töitä joessa, jätimme Tavastkengälle palan itsestämme ja näin kiitimme siitä, että saimme viettää siellä unohtumattomat kaksi viikkoa elämästämme.

Tämä oli ensimmäinen työleirini, mutta varmasti ei viimeinen. Nautin siitä suunnattomasti, arvostin jokaista hetkeä ja sain motivaatiota osallistua vastaaviin projekteihin tulevaisuudessa. Uskallan jopa sanoa, että Suomi on nyt maa, jonka tunnen parhaiten kaikista vierailukohteistani. En ollut siellä vain turistina, ihailemassa tunnettuja nähtävyyksiä, vaan sain kahden viikon ajan olla osa kyläyhteisöä, elää paikallisten tapaan ja tutustua paikkaan, johon en olisi koskaan matkailijana päätynyt.

Juhlapuhe Tavastkengän Maa- ja kotitalousseuran 100-vuotisjuhlassa

Arvoisat juhlavieraat, hyvät tavastkenkäset ja muualta tulleet!

”Maahenki on luottamusta maanviljelyn kannattavaisuuteen, se on maanviljelijäin itsetuntoa, ylpeyttä siitä, että on maanviljelijä, rakkautta maanviljelykseen. Voi sitä kansaa, voi sitä maata, josta maahenki on kadonnut!”

Näin lausui Suomen osuustoiminnan isänä pidetty professori Hannes Gebhard 1900-luvun alussa. Osuustoiminnan lisäksi Gebhardia voidaan pitää Suomen maamiesseurojen isänä, sillä niiden perustaminen virisi hänen puheidensa ja kirjoitustensa innoittamana 1800-luvun lopulta lähtien.

Oulun läänin talousseura ehdotti maalaisseurojen eli talouskuntien perustamista ensimmäisen kerran jo vuonna 1864. Niiden tarkoituksena oli edistää maanviljelijäväestön omatoimisuutta ja maatalouden kehittymistä. Muutamia seuroja perustettiin jo tässä vaiheessa esim. Kestilään, Pulkkilaan ja Piippolaan, mutta niiden toiminta hiipui pian ankarien katovuosien seurauksena.

Maamiesseuratoiminnan uusi aalto alkoi 1890-luvulla edellä mainitun Hannes Gebhardin herätystyön ansiosta. Maamiesseurat olivat usein ensimmäisiä maaseudun yhdistyksiä, jotka levittivät uusia asioita ja ajatuksia kaikkialla Suomessa. Ne olivat eräänlaisia pitäjiensä ”edistysseuroja”, joita Gebhard halusi saada vähintään yhden jokaiseen Suomen kuntaan.

Oulun läänin ensimmäinen maamiesseura perustettiin Pulkkilaan vuonna 1896, seuraavat Liminkaan, Kempeleeseen ja Pudasjärvelle vuonna 1899. Maamiesseurojen perustoimintaa olivat kokoukset, kilpailut, näyttelyt ja maamiespäivät, joissa pidettiin alustuksia ja esitelmiä ja keskusteltiin niiden pohjalta ajankohtaisista asioista. Asiantuntija-apua seurat saivat Oulun läänin talousseuran palkkaamilta neuvojilta, joiden opastuksella uusia viljelytapoja ja -menetelmiä sekä uusia kasvilajeja ja -lajikkeita saatiin viljelijäväestön tietoon.

Keskeistä maamiesseurojen toimintaa oli yhteisten koneiden ja työkalujen hankkiminen ja vuokraaminen jäsenilleen. Yhteisostoina saatettiin hankkia myös jauhoja, siemeniä ja apulantaa. Varoja toimintaansa seurat hankkivat jäsenmaksuilla, iltamilla ja arpajaisilla. Varhaiset maamiesseurat vaikuttivat kotipaikkakuntiensa kehitykseen mm. tekemällä aloitteita erilaisten osuuskuntien, kuten sonniosuuskuntien, puimaosuuskuntien ja osuusmeijereiden perustamisesta. Suomen ensimmäinen osuuskassa perustettiin Piippolaan juuri paikallisen maamiesseuran aloitteesta.

Pyhännän ensimmäinen maamiesseura perustettiin Tavastkengälle, jonne kunnan maanviljelys ja asutus keskittyi 1900-luvun alussa. Tavastkengän Maamiesseuralle voidaan löytää peräti kaksi syntymäpäivää. Ensimmäisen kerran Tavastkengän Maamiesseura perustettiin vuonna 1913, joten voisimme juhlia nyt myös seuran 108-vuotisjuhlaa. Yhdistysrekisteriin seura kuitenkin ilmoitettiin virallisesti vasta 29.10.1921. Samaan aikaan merkittiin yhdistysrekisteriin naapurikuntien, kuten Pulkkilan, Piippolan ja Haapaveden maamiesseurat.

Vuonna 1921 Tavastkengän Maamiesseuran hallituksen muodostivat kylän isojen talojen isännät, jotka olivat tunnettuja muustakin yhteiskunnallisesta aktiivisuudestaan. Seuran puheenjohtajana toimi Leiviskän isäntä Kusti Puurunen ja sihteerinä Koivulan isäntä Antti Järvelä (vanhempi). Hallituksen jäseninä olivat Martti Kurkela, Juho Turunen, Juho Rimpelä ja Paavo Komulainen. Hallituksen varajäseniä olivat Antti Leiviskä, Juho Myllylä, Eera Repola ja Lauri Kiiskinen. Samat isännät olivat mukana monissa muissakin yhdistyksissä, osuuskunnissa ja kunnan päätöksenteossa. Piirit olivat pienet tuohonkin aikaan.

Tavastkengän Maamiesseuran vanhimmat asiakirjat ovat valitettavasti hävinneet ajan tuuliin, joten tiedot sen toiminnasta eivät olet kovin tarkkoja. Muistitiedon mukaan sen toiminta oli samanlaista kuin maamiesseuroilla yleensä. Se pyrki edistämään maatalouden kehittymistä kylässä. Se järjesti kyläläisille erilaisia kursseja, mutta välillä myös kevyempää ohjelmaa, kuten maataloustyökilpailuja ja iltamia. Se hankki yhteisiä työkaluja ja -koneita ja rakensi kylälle yhteiskäyttöön tarkoitetun viljankuivaamon.

Ehkä kaikkein suosituimpia maamiesseuran järjestämiä tapahtumia Tavastkengällä olivat hevoskilpa-ajot, joiden puuhamiehenä oli Kusti Puurunen. Kilparata aurattiin jonkin järven jäälle, Tavastkengänjärvelle tai Valkeiselle, tai Siikajoen jäälle Viion talon alle. Viimeisiä kisoja järjestettiin maantiellä, Repolan ja Sillankorvan talon välisellä suoralla tieosuudella. Kilpa-ajopäivän iltana pidettiin yleensä iltamat, joissa jaettiin palkinnot kisojen voittajille.

Maamiesseuran aloitteesta Tavastkengällä aloitettiin maatalouskerhotyö 1930-luvun pulavuosina, kun köyhyys ja puute koettelivat varsinkin pientilojen isoja lapsiperheitä. Nuoremman Antti Järvelän vetämän kerhon myötä kyläläisille tulivat tutuksi uudet viljelykasvit, kuten porkkana, punajuuri, kaali ja herne.

Tavastkengän maamiesseuralle ei rakennettu omaa toimitaloa, vaan sen kokouksia pidettiin kylän taloissa ja muiden järjestöjen huoneissa. Tosin vuonna 1921 Tavastkengän nuorisoseura ja maamiesseura pitivät yhteiskokouksen, jonka päätöksenä oli yhteisen seurantalon hankkiminen. Kumpikin seura aikoi osallistua puolella talon kustannuksiin. Talohanke ei kuitenkaan edennyt, mutta syyt eivät selviä säilyneistä asiakirjoista.

Maamiesseuroihin alettiin perustaa erillisiä naisosastoja jo 1900-luvun alussa. Tavastkengän Maamiesseuran naisosastosta vanhimmat tiedot ovat heinäkuulta 1933, jolloin päätettiin tilata säännöt naisosastolle. Naisosaston säännöt hyväksyttiin huhtikuussa 1934 pidetyssä kokouksessa, jossa oli paikalla vain miehiä. Ilmeisesti naisosasto säätiin kuitenkin perustettua, sillä sen johtokunta ja jäsenet velvoitettiin tulemaan paikalle seuran syyskokoukseen syksyllä 1936. Osaston sihteerinä toimi tuolloin Katri Komulainen, jäseninä olivat Ada Haataja, Alina Viio, Reeta Turunen, Maria Katajamäki, Taava Karppinen ja Elsa Myllylä. Naisosaston pöytäkirjat ovat säilyneet vuodesta 1939 lähtien, jolloin puheenjohtajana oli Ada Haataja ja sihteerinä Taava Karppinen.

Naisosaston toimintaan kuului ainakin vuodesta 1939 lähtien ompeluseurojen pitäminen. Ensimmäinen ompeluseura järjestettiin Alipäässä Kalle Rimpelän talossa. Samana keväänä päätettiin kylällä järjestää kodinhoito ja pihan puhdistus -kilpailu. Naisosaston ensimmäinen konehankinta oli pellavaloukku.

Sota-aikana naisosastolle löytyi monia tehtäviä. Sen piti esimerkiksi perustaa toimikunta, joka vastasi avustusjärjestöiltä saatujen vaatteiden jaosta kyläläisille. Elintarvikepulaa pyrittiin helpottamaan kannustamalla jäseniä luonnontuotteiden käyttöön ja vihannesten viljelyyn. Seuran jäsenten käyttöön hankittiin perunajauhomylly ja yhteiset kangaspuut.

Sotien jälkeen kurssitoiminta jatkui. Ensimmäinen kutomakurssi järjestettiin Kankaan pirtissä vuonna 1949. Sittemmin järjestettiin lukemattomia käsityö-, ruoka-, kodinhoito ja puutarhanhoitokursseja. Ohjaajat kursseille saatiin kattojärjestöstä eli Oulun maatalouskeskuksesta. Tässä vaiheessa kyläläisten yhteiskäyttöön hankittiin 50 hengen ruoka- ja kahviastiasto, joka löytyy edelleen kylätalolta. Erikoisempi hankinta oli eläinten lääkekaappi.

Kylän emännille aktiivinen yhdistys tarjosi ennen kaikkea ”mielen virkeyttä, uusia ihmiskontakteja ja ystävien tapaamisia lähes viikoittain kursseilla ja ompeluseuroissa”, kuten Maria Leena Kemppainen on muistellut.

Tavastkengän maamiesseura ja maatalousnaiset ovat olleet jatkuvasti vireitä järjestöjä, joiden toiminta ei missään vaiheessa kokonaan hiipunut. Toisin kävi monen muun yhdistyksen, kuten Tavastkengän nuorisoseuran ja rauhanyhdistyksen, joilla kummallakin oli kylällä oma toimitalonsa.

Tavastkengän rauhanyhdistys oli rakentanut oman talonsa kansakoulun naapuriin vuonna 1949. Aikanaan yhdistys fuusioitui Pyhännän rauhanyhdistykseen ja talo kävi vähitellen tarpeettomaksi, kun kirkonkylälle rakennettiin uusi toimitalo 1980-luvulla. Samaan aikaan Tavastkengällä virisi keskustelu oman kylätalon tarpeellisuudesta. Keväällä 1990, eräänä torstai-iltana, tuli Tavastkengän sivukirjastossa puhetta Tavastkengän rauhanyhdistyksen talosta. Kirjastonhoitaja Maria Leena Kemppainen sanoi Pyhännän rauhanyhdistyksen jäsenelle Lauri Sainilalle, että ”olisipa tuo rauhanyhdistys myynnissä”. Seuraavana torstaina Lauri tuli taas kirjastolle ja sanoi Maria Leenalle: ”Ruvetaanko kaupan tekkoon?”

Tämän jälkeen tapahtumat etenivät nopeasti. Monien kokousten ja neuvottelujen jälkeen talokauppa saatiin kyläkokouksen käsittelyyn syyskuussa 1990. Kokous päätti ostaa talon Tavastkengän Maa- ja kotitalousseuralle 65 000 markalla. Kauppakirjat allekirjoitettiin 25.10.1990.

Talokauppa tiesi seuratoimijoille kiireistä aikaa. Sitä ennakoiden maamiesseura ja maa- ja kotitalousnaiset yhdistyivät Tavastkengän maa- ja kotitalousseuraksi. Seuran naisväki alkoi kaapia ostorahoja kokoon myyjäisillä, arpajaisilla, kirpputoreilla ja ompeluseuroilla. Miehet keräsivät taloista tukkipuita, jotka ajettiin sahalle ja myytiin. Ensimmäinen erä kauppahinnasta maksettiin joulukuussa 1990 ja viimeinen erä vuotta myöhemmin. Talokaupasta selvittiin ilman velanottoa, mutta kaupan jälkeen piti rahankeruuta jatkaa talon remonttia varten.

Maamiesseuran toiminta muuttui Tavastkengällä kylätoiminnaksi oikeastaan vasta tässä vaiheessa, nimenmuutoksen ja oman kylätalon hankinnan myötä. Siihen saakka toiminta oli ollut pitkälti perinteistä: kokouksia, kursseja, koulutuksia, tupailtoja ja yhteishankintoja. Nyt haluttiin kehittää laajemmin koko kylää. Kylätalosta haluttiin tehdä juhlapaikka kaikille kyläläisille, kokouspaikka kylällä toimiville järjestölle, kerhotila kylän nuorisolle ja kurssien pitopaikka kansalaisopistolle.

Tavastkengän Maa- ja kotitalousseuran toiminta on uuden alun jälkeen ollut jatkuvasti hyvin vireää. Ensimmäiset Tavastkenkä-päivät järjestettiin heinäkuussa 1993. Kun kylätalon oli saatu kuntoon, haluttiin kehittämistyötä laajentaa koko kylään. Vuonna 1998 tehtiin kyläkysely, jonka tulosten pohjalta laadittiin ensimmäinen Leader-hanke, nimeltään yksinkertaisesti ”Tavastkengän kehittämishanke”. Sen osana toteutettiin Kuurajoen ylittävä silta Punaperäntien ja Perukantien välisellä kangastiellä.

Viimeisen 30 vuoden aikana Tavastkengän Maa- ja kotitalousseura on järjestänyt lukemattomia yhteisiä tapahtumia kyläläisille. 1990-luvulta mieleen ovat jääneet kyläpäivät, iltamat, näytelmät ja tanssit. 2000-luvun ensimmäisellä vuosikymmenellä järjestettiin yhteislauluiltoja, kahvilatoimintaa ja erilaisia näyttelyitä. 2010-luvulla, kun itsekin tulin mukaan toimintaan, on järjestetty historiapiirejä, kyläkävelyitä, pyöräretkiä ja kyläpäiviä. Vuodesta toiseen toistuvia tapahtumia ovat olleet vappukahvila toukokuussa ja yhteislauluilta elokuussa.

Toinen uusi alku Tavastkengän kylätoiminnalle saatiin vuosina 2007–2012 toteutetun kylähistoriahankkeen myötä. Mukaan saatiin uusia toimijoita, kun uudet, vanhat ja entisetkin kyläläiset ryhtyivät keräämään talteen kylän menneisyyttä. Sivutuotteena saatiin kylän kotisivut (www.tavastkenka.fi) ja Facebook-ryhmä, jossa on paljon enemmän jäseniä kuin kylällä on asukkaita.

Tavastkengän ensimmäinen kyläkirja julkaistiin vuonna 2012, toinen 2016 ja kolmas 2019. Kirjahankkeilla on ollut suuri merkitys kylälle. Ne vahvistivat kylähenkeä ja kirjojen myyntituloista saatiin lisää liikkumavaraa seuran toimintaan ja erilaisten hankkeiden toteuttaminen tuli mahdolliseksi.

Ensimmäisen kirjahankkeen jälkeen seuralla onkin ollut monta merkittävää hanketta:

  • Ala-Kurkelan rantalaidun ja Kurkelanjärven kosteikko -hankkeilla on hoidettu kylän keskeisiä maisema-alueita vuodesta 2013 lähtien
  • Kylätalon peruskorjaus- ja kehittämishanke tehtiin vuosina 2015–2017. Siinä talo peruskorjattiin kivijalasta katonharjalle.
  • Kansainvälisiä työleirejä on järjestetty yhteistyössä KVT-Finland ry:n kanssa vuosina 2013, 2014, 2016 ja 2019.
  • Koulukiinteistöä on kehitetty yhteistyössä Pyhännän kunnan ja Yrjänän mansikkatilan kanssa ja sinne on saatu kyläläisten käyttöön kuntosali, käsityötilat sekä nuoriso-, kokous- ja koulutustilat.
  • Koulutusta, kursseja ja kerhotoimintaa on järjestetty sekä nuorille että työikäisille.
  • Kesätyöntekijöitä on palkattu useana kesänä mm. kyläapulaisiksi ja digitoimaan valokuvia.
  • Viimeisin kehittämishanke, Kylätalon ovet ja valot -hanke, valmistui viime syksynä. Siinä uusittiin kylätalon ulko-ovet ja lisättiin talon ulko- ja sisävalaistusta.

Omien hankkeiden lisäksi seura on ollut edistämässä mm. Siikaverkko-hanketta, jonka myötä kylälle saatiin nopeat valokuituyhteydet. Seuran aloitteesta käynnistettiin myös Siikajoen latvavesien kunnostushanke, jossa pyritään parantamaan kylän läpi virtaavan Siikajoen tilaa.

Tavastkengän aktiivisuus on huomattu muuallakin, sillä Tavastkenkä valittiin Pohjois-Pohjanmaan vuoden kyläksi vuonna 2017

Monenlaisia suunnitelmia on nytkin hautumassa tuleville vuosille. Ensi keväänä on tarkoitus rakentaa uusi saunan Kontiolammelle yhteistyössä Pyhännän vapaa-ajankalastajien kanssa. Kylätalon kehittämistä jatketaan edelleen ja suunnitelmia on esimerkiksi Kurkelanjärven virkistyskäyttömahdollisuuksien parantamisesta. Tekemistä siis riittää mutta myös uskoa kylän mahdollisuuksiin. Minä ja muut kylätoimijat uskomme, että Tavastkengän kylän ja Tavastkengän Maa- ja kotitalousseuran parhaat vuodet ovat vasta edessäpäin!


Matti Leiviskä 31.10.2021